دانشنامه عمومی

دانشنامه عمومی

دانشنامه عمومی

دانشنامه عمومی

  • ۰
  • ۰

در همه کشورها در طول سال آیین‌ها و جشن‌هایی برگزار می‌شود که گاهی این مراسم‌ها تاریخچه‌ای هزاران ساله دارند و بسیار شگفت انگیز می‌نماید که پس از سال‌ها همچنان این سنت‌ها پابرجا مانده است. یکی از این جشن‌های ماندگار جشن هالووین (Halloween) است که در این مطلب بر آن شدیم تا حقایقی جالب و شنیدنی را برایتان بیان کنیم. در ادامه با دیجی رو همراه باشید.

هالووین ریشه در دوران قبل از مسیحیت دارد و در شب 31 اکتبر برگزار می‌شود، در حقیقت پیشینه‌اش به کشورهای ایرلند، اسکاتلند و ولز باز می‌گردد. در گذشته، هنگامی که آیین مسیحیت به شمال اروپا راه یافت، این جشن در دین مسیحیت جا گرفت و در آن ادغام شد. از این رو مسیحیان روز بعد از آن را هم روز همه مقدسین می‌دانند و جشن می‌گیرند. با مهاجرت ساکنان این کشورها به آمریکا، این رسم و آیین در این ایالات متحده جاودانه شد.

مردم بر این باور هستند که در شب هالووین یا شب همه یادگاران درب بین جهان مردگان و این دنیا باز شده و ارواح اجازه سفر به دنیای زنده‌ها را پیدا می‌کنند و به بازماندگان خود سر می‌زنند. آنها به این دنیا می‌آیند و می‌خواهند انتقام بگیرند و مردم تنها راه حل برای ترساندن مرده‌ها را پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب می‌دانند. در کشور آمریکا جشن هالووین در طول زمان تکامل یافته و در اصل یک جشن برداشت محصول بوده است.

 

افسانه جک فانوسی افسانه جک فانوسی

داستان کدوهای توخالی که بر روی آن‌ها چشم و دهان حک شده است و شمعی در آن قرار دارد، از افسانه‌ای به نام جک فانوسی نشات می‌گیرد. در این افسانه آمده است که در روزگاران قدیم کشاورزی به نام جک (Jack) زندگی می‌کرد که بسیار تنبل ولی با هوش و خوش زبان بود. روزی شیطان برای وسوسه کردن او به سراغش آمد، اما جک شیطان را فریب داده و او را وادار می‌کند که از درختی بالا برود. شیطان روی درخت گیر می‌کند و نمی تواند پائین بیاید.

او مجبور می‌شود از جک بخواهد تا برای پائین آمدنش به او کمک کند. اما جک برایش یک شرط می‌گذارد و آن اینکه وقتی از دنیا رفت، شیطان اجازه ندهد او را به جهنم ببرند. شیطان به ناچار می‌پذیرد و جک او را پائین می‌آورد. سال‌ها بعد جک می‌میرد و او را مستقیم به جهنم می‌برند اما شیطان اجازه نمی‌دهد داخل جهنم شود. جک به سمت بهشت می‌رود اما به خاطر کارهای بدش در دنیا، اجازه ورود به بهشت را هم پیدا نمی‌کند. بنابراین جک، توی میوه‌ای را که همراه داشت و به احتمال زیاد کدو تنبل بود را خالی کرده و فانوسی از آن می‌سازد و هنوز که هنوز است، سرگردان به دنبال جائی برای سکونت و آرام گرفتن می ‌گردد و محکوم است تا با نور فانوس خود مردم را راهنمایی کند.

جشن هالووین (Halloween) برای صنعت آبنبات و شکلات یکی از برترین روزها بوده و جزو پر فروش‌ترین روزهای سال در این زمینه محسوب می‌شود. در یک نظر سنجی تلفنی هشتاد و چهار درصد از بچه ‌ها در این شب علاقه‌مند به دریافت آبنبات و آدامس بوده و تنها 1 درصد از آنها به دریافت تنقلات شور و میوه علاقه نشان داده‌اند.

 

هالووین

هالووین پرفروش‌ترین تعطیلات تجاری بعد از کریسمس است. وجود شکلات و کدو تنبل دو رکن اساسی جشن هالووین را تشکیل می‌دهند و در گذشته مردم اعتقاد داشتند که کدو تنبل‌ها ارواح خبیث را از خانه دور می‌کنند.

اعتقاد بر این است که اگر کسی در شب هالووین عنکبوتی را ببیند، نترسد چرا که این روح مرده یکی از دوستان یا بستگان اوست که او را تماشا می‌کند. همچنین در این شب(Halloween) مردم چهره واقعی خود را در پشت لباس های عجیب و غریب مخفی می کنند تا از انتقام ارواح در امان بمانند.

نارنجی و سیاه و سفید رنگ‌های مرتبط با هالووین هستند، زیرا نارنجی نماد قدرت و استقامت بوده و همراه با قهوه‌ای و طلایی با برداشت محصول پاییزی ارتباط دارند. سیاه و سفید معمولا به عنوان نمادی از مرگ و تاریکی بوده و به عنوان یک یادآور است که مردم از یاد نبرند که در هالووین مرزهای بین زندگی و مرگ که مشخص شده است از بین می‌روند و سیاهی و سفیدی در هم می‌آمیزند.

بزرگترین کدو تنبلی که تاکنون اندازه گیری شده مربوط به سال 1993 است که تقریبا 380 کیلوگرم بوده و رکورد شکنی کرده است. استفان کلارک هم دارای رکورد سریعترین زمان کنده کاری بر روی کدو با ثبت زمان 24:03 ثانیه است. در این رقابت شرکت کنندگان باید حداقل چشم‌ها، بینی، گوش‌ها و دهان را حک کنند.

منبع: https://digiro.ir/facts-about-halloween-that-no-one-knows/

  • ۰۰/۰۸/۱۱
  • صحرا امر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی